تبلیغات
دنیای تجارت الکترونیک - هشت نكته مهم و حیاتی برای مشاغل كوچك
هشت نكته مهم و حیاتی برای مشاغل كوچك

مساله مهمی كه هر كسب و كاری با آن سروكار دارد، معرفی خود به صورت مختصر و مفید است. «اثربخشی» یك معرفی خوب و جامع اعم از كتبی، شفاهی، ویدئویی، یا دیجیتالی می تواند به اندازه اولین ملاقات افراد با یكدیگر مهم باشد و تصویری ماندگار در ذهن مخاطب ایجاد كند. برقراری یك ارتباط خوب با مخاطب علاوه بر شرایط مساعد منبع ارسال، گیرنده، وسیله ارسال و محیط انتقال، به صراحت، روشنی، وضوح، ترتیب، طبقه بندی و جامعیت خود پیام نیز بستگی دارد.
    
    لازم به یادآوری نیست كه مطلب كنونی ناظر بر این ویژگی اخیر بوده كه برای مشاغل كوچك به معرفی كسب و كار و محصولات و شرحی در مورد مدیران كفایت می كند. هر كسب و كار باید این هشت نكته را آماده در دست داشته باشد و در هر نقطه تماس با مشتریان بالقوه، از آن ها جهت معرفی خود، استفاده كند. جای تعجب است اگر در شرایطی كه مشتریان به اندازه كافی در مورد شما نمی دانند از آنان توقع داشته باشید تا شما را انتخاب كنند پس همین امروز نسبت به تهیه این مطالب در هر قالبی كه مناسب می دانید اقدام كنید
.
    
    1-شرح مختصری از كسب و كار: مردم اعم از مشتریان، تامین كنندگان، كاركنان، خبرنگاران و تمامی كسانی كه ممكن است به نحوی بخواهند راجع به هویت شركت یا كسب و كار چیزی بدانند، باید در كم ترین زمان بیش ترین اطلاعات را دریافت كنند، بنابراین چنین شرحی باید دارای مطالبی با عناوین زیر باشد:
    
    ) تاریخ تاسیس كسب و كار.
    
    ) محل دفتر مركزی و دفاتر یا نمایندگی ها.
) نام و شرح مختصری از موسس و مدیران ارشد و سوابق آن ها.
    
    ) شماره تلفن ها و دیگر وسایل تماس.
    
    ) بیانیه ماموریت مختصر.
    
    2-معرفی محصولات: برای هر یك از محصولات یا خدمات خود باید متنی شامل موارد زیر را آماده داشته باشید:
    
    ) كاری كه محصول انجام می دهد.
    
    ) ویژگی های متمایز و منحصر به فرد.
    
    ) مقایسه با محصولات مشابه در بازار.
    
    ) سطح كیفیت محصول.
    
    ) تعهداتی كه برای عملكرد صحیح و سالم محصول وجود دارد (ضمانت، خدمات، و...)
    
    ) قیمت
    
    3-شرح حال مختصری از بنیانگذاران و مدیران ارشد: باید شرح حال مختصر و مفیدی در مورد هر یك از بنیانگذاران و نیز اعضای هیات مدیره را آماده داشته باشید. این شرح حال یا بیوگرافی می تواند موارد زیر را شامل شود:
    
    ) تحصیلات و دوره های غیر آكادمیك.
    
    ) تجربیات مرتبط.
    
    ) موفقیت ها و افتخارات.
    
    ) فعالیت های گروهی و ویژگی های كارهای گروهی انجام شده.
    
    4-بیانیه ماموریت: یك بیانیه ماموریت می تواند در كاركنان ایجاد انگیزه كند و آنان را در مورد فعالیت و اهداف مجموعه راهنمایی كند. این بیانیه زمینه اصلی فعالیت و چشم اندازهای آتی را اعلام می كند و به این ترتیب می تواند شرایط بروز ظهور خلاقیت ها و ایده های جدید را در كاركنان فراهم آورد. شما حتی می توانید این بیانیه ماموریت را به سرمایه گذاری بالقوه، وام دهندگان و یا رسانه ها اعلام كنید و به این وسیله منشور شغلی خود را به دیگران ابراز و آنان را به وضوح در مورد فعالیت خود آگاه كنید.
    
    5-تاریخچه كسب و كار: علاوه بر «شرح مختصری از كسب و كار» (موضوع بند یك) كه اصولافهرستی از واقعیت ها را در مورد شغلشان بازگو می كند، اكنون باید در یك پاراگراف امكانات و شرایط را در بدو تاسیس و راه اندازی، همچنین اشاره های مختصری به مسیر رشد طی شده و توانایی های فعلی ارایه كنید.
    
    6-فهرستی از مشتریان سرشناس و طرف های مهم كاری: ارایه فهرستی از مشتریان، طرف های كاری در زنجیره تامین و یا زنجیره توزیع كه برای عموم شناخته شده هستند نظیر شركت ها، موسسات و برندهای معتبر می تواند برای مشتریان بالقوه و نیز جذب سرمایه گذار مفید واقع شود.
www.zibaweb.com
    
    7-رپورتاژ آگهی در جراید و یا رسانه های صوتی و تصویری: هنگام افتتاح كسب و كار و یا معرفی محصول جدید، در نظر داشته باشید كه چاپ رپورتاژ آگهی در روزنامه ها و نشریات و یا ارایه آن به صورت صوتی و تصویری در رسانه های مرتبط با توجه به نكته اشاره شده در ابتدای این مقاله یعنی رعایت نكات الزامی برای به حداكثر رسانیدن اثر بخشی ارتباط با مخاطب، فرصت خوبی برای شناساندن كسب و كارتان به مردم است. این شیوه به هنگام شركت در نمایشگاه های مختلف نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. رپورتاژ آگهی شما باید مطالب زیر را شامل شود:
    
    ) دارای آرم مجموعه شما باشد.
    
    ) مقدمه ای در مورد نقش صنفی و صنعتی كسب و كارتان در حیطه كلان اقتصاد جهانی و یا ملی.
    
    ) تاریخچه كسب و كار (بند5)
    
    ) شرح مختصری از كسب و كار (بند یك)
    
    )معرفی محصولات (بند2)
    
    ) مقالات و یا خبرهایی كه در رسانه ها و از قول شخصیت های گوناگون سیاسی، اجتماعی و علمی- فرهنگی، راجع به كسب و كار شما مطرح شده است.
    
    در نظر داشته باشید انباشته كردن مطالب ممكن است موجب شود ناخودآگاه به چاپ و آگهی مطالب قدیمی و ناكارآمد بپردازید. بنابراین بهتر است هر كدام از این مطالب را در یك فایل رایانه ای نگهداری كنید تا به هنگام نیاز برای دور جدیدی از رپورتاژ آگهی، آن ها را به روز كرده و اقدام كنید.
    
    8- بریده اخبار: كسی را مسوول جمع آوری و بایگانی عنوان بندی شده بریده های روزنامه و جراید و یا جمع آوری اخبار مربوط به كسب و كار خود بكنید. آن ها را به صورت دوره ای (روزانه یا هفته ای) مرور كنید و آن را برای تهیه مرجع (رفرانس) و ارایه به دیگران استفاده كنید.
    
    همین چند اقدام می تواند به افزایش اثربخشی شیوه معرفی شما به دیگران كه در فرصت هایی نادر فراهم می آید منتهی شود. فراموش نكنید اولین برخورد همیشه تعیین كننده مكان و موقعیت شما در اذهان مخاطبانتان خواهد بود، پس آن را مهم شمارید و نسبت به پربار كردن آن حساسیت داشته باشید