تبلیغات
دنیای تجارت الکترونیک - داستان موفقیت بنیانگذار سونی ( بخش اول )
داستان موفقیت بنیانگذار سونی ( بخش اول )

«آكیو موریتا»(AKIO MORITA) در سال 1921 در شهرناگویای ژاپن از خانواده ای مقتدر و متمول زاده شد. با آنكه پدرش انتظار داشت او به عنوان فرزند بزرگ خانواده پای در راه او گذارد و تجارتخانه او را در حرفه صنایع نوشیدنی اداره كند اما «آكیو» از همان كودكی به وسایل الكتریكی و صوتی علاقه مند بــــود و می خواست بداند اشیاء چگونه كار می كنند. رویای او ساخت یك گرامافون الكتریكی بود. به همین دلیل رشته فیزیك را در دانشگاه اوزاكا برگزید. پس از فراغت از تحصیل و در بحبوحه جنگ جهانی دوم كه ژاپن درگیر جنگ بود به عنوان افسر نیروی دریایی در دفتر فناوری، كار بـــرروی تكمیل دستگاهها و سلاحهای حرارت یاب و ادوات هدف گیر شبانه را آغاز كرد. در همان جا بود كه با مهندس تیزهوشی به نام ماسارو ایبوكا (MASARU IBUKA) آشنا شد. ایبوكا نابغه اختراع بود و در همان زمان شركتی را به نــام «ابزار دقیق ژاپن» تاسیس كرده و آمپلی فایر نیرومندی ساخته بود كه می توانست آشفتگی جریان مغناطیسی در عماق آب را برای زیردریائیها اندازه گیری كند.

پس از بمباران اتمی ژاپن در سال 1945 و پایان یافتن جنگ، موریتا به شهر خود ناگویا برگشت و ایبوكا نیز با هفت كارمند خود كه از شركت قبلی به همراه آورده بود در ساختمانی كهنه و خالی و نیمه ویرانه در توكیو شركت جدیدی را تاسیس كرد. موریتا پس از مدت كوتاهی برای تدریس به توكیو آمد واطلاع یافت كه دوست و همكار او ایبوكا سلسله مقالاتی را در زمینه دستگاههای الكتریكی در روزنامه معروف ژاپنی «آساهی» می نویسد و شركتی را تاسیس كرده است. او به ملاقات دوستش شتافت و تصمیم گرفت به صورت نیمه وقت و پس از مدت كوتاهی تمام وقت به او بپیوندد و با همفكری یكدیگر شركت جدید خود را تاسیس كند. ایبوكا 38 ساله و موریتا 25 ساله در سال 1946 شركت را با نام «شركت مهندسی مخابرات توكیو»(TOTSUKO) با 500 دلار سرمایه (190.000 ین) و 20 نفر تاسیس كردند. محل فعالیت شركت طبقه سوم یك ساختمان نیمه مخروبه در منطقه منهدم شده ای قرار داشت كه تمامی دیوارهای بتونی آن شكافهای عمیق برداشته بود. بدین ترتیب سنگ بنای شركت عظیم سونی به همت دو انسان سخت كوش با فعالیت تعمیر رادیو گذاشته شد. 12 سال بعد و پس از دستیابی به موفقیتهای پی درپی در كار برروی محصولات الكتریكی و عرضه فرآورده های صوتی و تصویری نظیر پلوپز برقی، ولت متر، بالش برقی، ضبط صوت، رادیو، تلویزیون و ویدئو، شركت به نام «سونی» تغییر نام داد. موریتا در سال 1953 اولین سفر خود را به آمریكا و اروپا انجام داد و كمی بعد با فكر گسترش صادرات و كسب و كار سونی به ماوراء مرزهای ژاپن و بویژه آمریكا، به همراه خانواده خود به نیویورك رفت و در سال 1960 شركت سونی آمریكا را تاسیس كرد. اولین رادیوی ترانزیستوری جهان (TR-55) در سال1956 توسط شركت ساخته شد و سال بعد كوچكترین رادیوی ترانزیستوری جیبی(TR-63) با ابعاد32 ×71×112 میلیمتر و قیمت 13800 ین عرضه گردید. البته این رادیو كمی بزرگتر از جیب معمولی پیراهن بود و لذا موریتا پیراهنی با جیب بزرگتر برای خود تهیه كرده بود كه بتواند عنوان جیبی را برای آن اثبات كند قیمت صادراتی این رادیو39/95 دلار بود. اولین تلویزیون ترانزیستوری مدل 8 اینچی(TV8-301) در سال 1959 و كوچكترین و سبك ترین تلویزیون (TV5-303) در سال 1962 و بالاخره تلویزیونهای رنگی كروماترون در سال 1964 و ترنیترون در سال 1968 ساخته و عرضه گردید.
شمارش تعداد محصولاتی كه این شركت از آغاز تاسیس تاكنون ابداع و به بشریت عرضه داشته مشكل است و علاوه بر مواردی كه برشمرده شد، ویدئو، دیسك فشرده، فلاپی دیسك، نوارهای ویدئوئی بتاماكس، واكمن، تلویزیون دستی كوچك، پخش استریو، دوربینهای فیلمبرداری 8 میلیمتری، دوربینهای عكاسی و دهها اختراع دیگر را شامل می شود.
در مدت همكاری این دو یار باوفا، ایبوكا انرژی خود را بر روی انجام تحقیقات فناوری و توسعه محصول متمركز كرد و موریتا دست به گسترش سونی در مناطق مختلف دنیا، جهانی سازی شركت و توجه به مسائل مالی، توسعه منابع انسانی و ورود به دنیای نرم افزار زد. موریتا پیشتاز طرح ایده جهانی شدن شركتها بود و برای گسترش شركت خود به بسیاری نقاط دنیا رفت وآمد می كرد. او شناخته شده ترین ژاپنی در آمریكاست كه جوایز متعددی را دریافت كرده است.
توانایی او در مطالعه و شناخت دو فرهنگ شرقی و غربی و تركیب جنبه های خوب آن با یكدیگر شگفت انگیز بود.


موریتا در سال 1959 عنوان نایب رئیس سونی را داشت و در سال 1971 به ریاست سونی رسید و تا سال 1994 كه به عنوان ریاست افتخاری سونی بازنشسته شد در سمتهای مختلف ریاست، مدیریت عامل و ریاست هیئت مدیره فعالیت كرد. ایبوكا دوست و همكار او در بنیانگذاری شركت در سال 1997 درگذشت. چهارسال قبل از آن، موریتا به هنگام بازی تنیس دچار حمله قبلی شد و تا سال 1999 كه در 78 سالگی جهان را وداع گفت صندلی چرخدار سوار می شد. موریتا مسیر زندگانی و نظرات و افكار خود را در زمینه كسب و كار صنعت الكترونیك و فناوری برتر در كتابی به نام «ساخت ژاپن» در معرض استفاده همگان قرار داده است. همت والای او و دوست و همكار و همراهش ایبوكا، از خاكسترهای ویرانه های جنگ جهانی دوم، شركتی جهانی را پدید آورد كه رهبری بلامنازع اختراعات پی درپی و عرضه محصولات و وسایل الكترونیكی صوتی و تصویری و فناوری اطلاعات را در اختیار خود گرفت و در سال 2003 با 161100 نفر كارمند، فروش 62 میلیارد دلاری را به دست آورد.