تبلیغات
دنیای تجارت الکترونیک - تكنیكِ دفترچه‌ یادداشت
تكنیكِ دفترچه‌ یادداشت

شما كسی هستید كه جایی كار می‌كنید، شاید هم فقط درس می‌خوانید، و یا بیشترِ اوقاتِ خود را در خانه سپری می‌كنید. تا حالا شده است به جای موضوعِ اصلی كه مشغولِ آن هستید، به چیزی كه در حاشیه‌ی موضوعِ اصلی قرار گرفته است دقیق شوید و فكر كنید؟ چه قدر به آن فكر كردید؟ چه ایده‌هایی به ذهنتان رسید؟ می‌دانید اگر همین فكرهایی كه در حینِ كار روی موضوعِ اصلی ناگهان ذهنتان را مشغول كرده و بعضی وقت‌ها اتفاقاً‌ ایده‌های جالبی از آن خلق شده، به چه درد می‌خورند؟
به یك نجار فكر كنید. تصور كنید می‌خواهد یك میز بسازد. چوب، سطل چسب، چند تا میخ، چكش و اره حاضر است. همه چیز آماده است كه آقای نجار شروع به ساختنِ میز كند. اره را بر می‌دارد، جای برش را تنظیم می‌كند و كار شروع می‌شود. در حینِ كار، یا مثلاً هنگامِ استراحت توجهِ او به سطلِ چسب و دسته‌ی آن جلب می‌شود. این دسته‌ی پلاستیكی چه‌طور ساخته شده است؟ چه‌طور روی بدنه قرار گرفته است؟ چه كار می‌توان كرد كه دسته قائم بایستد و روی لبه‌ی سطل كه معمولاً‌ آغشته به چسب است، نیفتد؟
بعد از ظهر آن روز را آقای نجار به دسته‌ی سطلِ چسب فكر می‌كند. البته ممكن است به نتیجه‌ی مشخصی نرسد، اما اگر ایده‌ای به ذهنش رسید و در نگاه اول به نظر رسید كه جواب می‌دهد، تا آخرِ شب سرحال و راضی است. شاید فردا كه دوباره به كارگاهش برگشت، دوباره به یادِ راه‌حلِ ابداعیِ خودش بیفتد. شاید هم نه. شاید فردا آن‌قدر روزِ شلوغی است كه آقای نجار ایده‌اش را به كلی فراموش كند و سطل و دسته‌اش را همان‌طور كه هست ببیند و استفاده كند.
مستقل از این كه صورتِ مسأله‌ مورد بحث، به حرفه‌ی اصلیِ شما مربوط باشد یا نه، وقتی كه روی مسأله‌ای تمركز می‌كنید و برای آن دنبال راه‌حل می‌گردید، ناخودآگاه ذهنتان را عادت می‌دهید كه
1. پذیرای صورت مسأله‌ی جدید باشد و نسبت به آن حالتِ تدافعی به خود نگیرد.
2. در پردازشِ اطلاعاتِ ورودی از پدیده‌های بیرونی، دقیق و ظریف عمل كند و به همه‌ی نكات توجه كند.
دفترچه‌ی یادداشتِ ایده به شما این امكان را می‌دهد كه بعد از یك بازه‌ی زمانیِ مشخص، چندین راه‌حلِ متفاوت برای یك موضوع گرد آورید. نوشتن هم ذهنِ شما را مرتب می‌كند، هم جلوی آفتِ فراموشی را می‌گیرد.
این دفترچه، نه دفترچه‌ یادداشتِ روزانه است كه قرارِ ملاقاتِ هفته‌ی بعد در آن نوشته شود، و نه دفترچه‌ تلفن. بلكه محیطی است كه در آن به خودمان اجازه می‌دهیم ساده و كودكانه فكر كنیم، به ذهن اجازه‌ خلاقیت دهیم و فكرهای خوبی را كه ممكن است تعدادِ زیادیشان در مدتِ كوتاهی تولید شوند ثبت كنیم. هرچه این فكرها نامأنوس‌تر باشند و قالب‌ها و پیش فرض‌های اضافیِ مرسوم را بشكنند، با ارزش‌ترند.
دفترچه‌ ایده به ما كمك می‌كند كه به اطرافمان دقیق‌تر نگاه كنیم و سعی كنیم نكاتِ ریز و ظریفِ پدیده‌ها را درك كنیم. كلنجار رفتن با یك مسأله كه هیچ اجبارِ بیرونی برای حلِ سریعِ آن ندارید، بهترین راهی است كه می‌تواند ذهن شما را همیشه باز و خلاق نگه دارد.