تبلیغات
دنیای تجارت الکترونیک - تكنیكِ Do IT
تكنیكِ Do IT

اسمِ این تكنیك از حروفِ چهار كلمه‌ی انگلیسی تشكیل شده است. علتِ انتخابِ این چهار كلمه این است كه برای حلِ مشكل، ابتدا لازم است موضوع یا مسأله را دقیقاً تعریف و مشخص كنیم. سپس ذهن را برای پیدا كردنِ راه‌حل‌های مختلف باز نگه داریم تا بهترین راه پیدا شود.
در زیر این كلمات را تعریف كرده‌ایم. هر یك از آن‌ها به شما دیدِ خوبی برای استفاده از این تكنیك می‌دهد.

مسأله را واضح مطرح كنید.
سؤال كنید چرا این مشكل به وجود آمده است؟ سعی كنید مشكل را به مشكلاتِ كوچك‌تر تقسیم كنید. حال این مشكل را در دو كلمه بیان كنید. هدف‌ها، معیارها و موانعِ كارتان را مشخص كنید و درباره‌ی آن‌ها توضیح دهید.
در این مرحله با تمركز بیشتر بر موضوع و دركِ عمیقِ آن می‌توان به تعریفِ درست‌تری از آن رسید. تعریفِ دقیقِ مسأله، به قدری به حلِ خلاقِ آن كمك می‌كند كه گفته می‌شود نود درصدِ حلِ مسأله، خوب فهمیدنِ آن است.

از زاویه‌های مختلف مسأله را ببینید.
فكرِ خود را محدود نكنید. در موردِ مشكلتان، از دیگران سؤال كنید و از پاسخ‌هایشان برای تولیدِ ایده‌های جدید استفاده كنید. ایده‌ها را هر چند خنده‌دار لیست كنید. ایده‌های جدید را با هم تركیب كنید و در دسته‌های مختلف گروه‌بندی كنید. ایده‌ها را ارزیابی نكنید، یعنی هر چیزی به نظرتان رسید، فكر نكنید مسخره است یا عملی نیست. تشویق در ایده دادن و لیست كردنِ آن‌ها، در تولیدِ انبوهی ایده بسیار مؤثر خواهد بود.

از بینِ ایده‌ها بهترین را پیدا كنید.
به هدف و معیارهایتان توجه كنید. ایده‌های جمع شده را بر اساسِ آن‌ها تجزیه و تحلیل كنید. نقاطِ ضعفِ هر ایده را پیدا كنید و فكر كنید چگونه می‌توان آن‌ها را به نقطه‌ی قوت تبدیل كرد. در مورد نقاطِ مثبت اغراق كنید، شما را در اجرای ایده‌تان دل‌گرم می‌كند.

ایده را به راه‌حلِ عملی تبدیل كنید.
بعد از ارزیابی و انتخابِ بهترین ایده، حالا وقتِ این است كه به عملی كردنِ ایده فكر كنید. این مرحله‌ای است كه فكر و ذهنیتِ شما می‌خواهد به یك چیزِ جدی تبدیل شود. یك ایده‌ی خوب اگر بد اجرا شود نه تنها سودی ندارد، بلكه گاهی موجب زیان‌های جبران ناپذیر می‌شود.